Śmigłowiec Agusta A109 Power
Witaj na stronie poświęconej śmigłowcowi Agusta A109 Power. Znajdziesz tu informacje oraz szczegółowe dane techniczne tego modelu, galerię zdjęć, filmy oraz słowniczek terminów.
Witaj na stronie poświęconej śmigłowcowi Agusta A109 Power. Znajdziesz tu informacje oraz szczegółowe dane techniczne tego modelu, galerię zdjęć, filmy oraz słowniczek terminów.
Agusta A109 Power to lekki śmigłowiec produkowany przez włosko-brytyjskie konsorcjum Agusta-Westland. A109 został pierwotnie opracowany jako śmigłowiec pogotowia i ratownictwa na prowadzenie działalności w regionach górskich w Szwajcarii, jednak obecnie znajduję on również zastosowanie w transporcie cywilnym, korporacyjnym oraz VIP-ów, a także produkowane są jego wersje uzbrojone, stosowane w celach militarnych. Śmigłowiec ten jest szeroko wykorzystywany w wielu krajach do przewozu pasażerów w transporcie medycznym HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) oraz przez policję.
Znaczna część tego śmigłowca w ramach kooperacji z Agusta, produkowana jest w PZL Świdnik. Jest to przednia, środkowa i tylna część kadłuba, belka ogonowa, belki łączące oraz statecznik śmigłowca.
Śmigłowiec Agusta A109 Power może latać w ciężkich warunkach pogodowych i klimatycznych, dokonywać rozładunku w trudno położonych i gęsto zaludnionych obszarach, a w razie potrzeby lądować nawet na dachach budynków.
Obecnie śmigłowce te są użytkowane między innymi przez: Royal Air Force w Wielkiej Brytanii, japońską, dubajską, włoską i chińską Policję, patrol graniczny w Libii, łotewską Straż Graniczną, Biuro Bezpieczeństwa Publicznego w Pekinie (3 sztuki wykorzystywane podczas Letniej Olimpiady 2008), chilijskich karabinierów, Air Force w Południowej Afryce, szwedzkiej oraz malezyjskiej armii (dane wg www.aerospace-technology.com).
Od 2 lipca 2005 roku, jedna z takich maszyn była używana przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w Polsce. Posiadała ona rejestrację SP-HXA i oznaczona była kodem "Ratownik 12". Śmigłowiec ten na co dzień stacjonował w Warszawie. Niestety w dniu 20 listopada 2009 roku, około godziny 14.30 podczas lądowania przy ul. Księżycowej w Warszawie doszło do wypadku i zniszczenia śmigłowca. Po wylądowaniu, kiedy koła dotknęły już podłoża nagle śmigłowiec wpadł w gwałtowne drgania a następstwem tego jedna z łopat wirnika głównego zniszczyła belkę ogonową. Po tym wypadku Śmigłowiec nie nadawał się już do dalszej eksploatacji.